דנה רון: "יורם זק הטריד אותי מול כל המדינה"


בזמן ששלוש מתמודדות שנכנסו לבית "האח הגדול" ב-10 העונות ששודרו מסתירות הטרדה מינית מעורך לשעבר, יש מי שלא מוכנה לשתוק. מנחת הטלוויזיה, דנה רון הגישה לפני חודש תביעה נגד זק. בתביעה כתבה "יורם גרם לי לנזק נפשי קשה, הוא הטריד אותי מול כל המדינה".

בשבועות האחרונים נחשפים סיפורי הטרדות בתעשיית הבידור הישראלית. ביום ראשון האחרון יו"ר הרשות השנייה שלח במכתב חריף לקשת: בו הוא דרד ש'קשת 12' תטפל בפרשת המיילים של יורם זק. במייל הדוחה כתב זק: "בנות קשת המפתות, התעוררתי עם זקפת בוקר". עוד הוסיף זק: "גם אתכם המונדיאל מחרמן בטירוף? גם לכם מתחשק לשחק עם עצמכם בשירותי הקומה שלכם באמצע היום? גם אתם מסתובבים בבניין ומדמיינים את כולן ערומות? גם לכם יש מחשבות על כל מיני הרכבים ותנוחות במיטה אחת גדולה?". הסערה מתחדשת לאחר שיוליה שמאלוב ברקוביץ' תובעת ממנכ"ל קשת, אבי ניר, טיפול מקיף במיילים המיניים הפוגעניים ששלח זק ודיווח לרשות על אופן הטיפול. לפורטל עומרי חיון נודע על עוד שלוש משתתפות ב"האח הגדול" שעברו הטרדה מינית ואף מתמודדת אחת שהתאהבה ביורם זק כמו מתמודדות אחרות ב-10 העונות שיורם זק ערך את "האח הגדול".

יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב ברקוביץ', ומנכ"ל הרשות, ניר שוויקי, שיגרו מכתב חריף למנכ"ל קשת אבי ניר וליו"ר קשת דרורית ורטהיים, ובו דרישה לטיפול מקיף בפרשת המיילים בעלי התוכן המיני הפוגעני שכתב יורם זק לעובדי "קשת". "זו לא הפעם הראשונה בה יורם זק מתבטא באופן בוטה, מה שמעיד על התנהגות מבזה ומשפילה באופן שיטתי כלפי סביבתו", כתבו שוויקי ושמאלוב ברקוביץ'. בהמשך המכתב מציינים השניים כי הם רואים בחומרה רבה את ההתבטאויות של זק ודורשים טיפול יסודי ודיווח לרשות על הטיפול בנושא.

דנה רון, משתתפת העונה השלישית של "האח הגדול" הגישה תביעה נגד עורך התכנית יורם זק וגורמים נוספים ב'קשת' ובהפקה בטענה שנגרם לה נזק נפשי קשה בעקבות התבטאות פוגענית של זק כלפיה "התובעת נכנסה להתקפי בכי בלתי נשלטים". דנה רון הייתה אחת המשתתפות הבולטות בתולדות "האח הגדול". העונה השלישית בה השתתפה זכורה גם בגלל האמירה השערורייתית בה נתפס "האח הגדול" עצמו, עורך התכנית יורם זק. שבע שנים עברו מאז, אבל רון לא שכחה — וכעת היא תובעת את זק וגורמים נוספים בהפקת התוכנית. התביעה, שמוגשת באמצעות עורכי הדין ששי גז ועודד גיל, משרטטת את קורותיה מתחילת האודישנים לתוכנית הריאליטי ועד אחרי שהודחה. "רון הוזמנה עם מועמדים נוספים לראיון והציגה את עצמה בפני הנתבע, יורם זק", נכתב בתביעה. כבר במהלך הראיון הראשוני, כך על פי התביעה, פנה הנתבע לתובעת בלשון בוטה וגסה במיוחד, תוך שהוא מתייחס לגופה, למיניותה וליחסיה עם בן זוגה. "התובעת הייתה בהלם אך הניחה שמדובר באודישן שמטרתו לזעזע אותה. לאחר מכן נשאלה על ידי הנתבע אם יש סיכוי כי תנהל רומן עם מי ממשתתפי התוכנית, וענתה לו כי היא מצויה ביחסי זוגיות ארוכים ויציבים ואין כל סיכוי שתנהל רומן".

בהמשך מפורט בכתב התביעה כי זק "הפך בדרך מתוחכמת של שטיפת מוח את הדיירים לנתיניו הצייתנים. פסיכולוגית מטעם הנתבעים הופיעה מדי פעם במקום אך לא נפגשה פנים אל פנים עם הדיירים אלא צפתה בהם דרך המצלמות. מדי פעם היו הנתבעים מספקים כדורים למי שהיה זקוק לכך. התובעת עצמה נכנסה למצב נפשי ורגשי קשה ביותר, סבלה מהתקפי בכי בלתי נשלטים ואף הטיחה את ראשה בשיש של המטבח". כאן עובר כתב התביעה לאמירה השערורייתית והזכורה של זק. "ביום שישי בשעות הערב נקראה התובעת לחדר 'האח הגדול' ונאמר לה שהיא עולה לשידור. בעת שהמתינה אמר הנתבע 'ערב טוב, דנה, יש לך חצי דקה לפנות אל הצופים בבית ולשכנע אותם למה את זו שרוצה שאני אשחק לה עם הבולבול בין השדים'. ההתבטאות וההתנהגות השערורייתית והדוחה של הנתבע שנאמרה והתבצעה בשידור חי הפכה ושינתה את חייה של התובעת לבלי היכר. בשיחה עם התובעת כהכנה לשידור החי המשיך הנתבע להטריד מינית את התובעת שלא שמעה מה נאמר מאחורי גבה. כשביקשה לדעת מה עליה לעשות, אמר הנתבע בקול השמור לחדר המיטות: 'להתחנן'".

מהפקת "האח הגדול" מסרו בתגובה: "רגע לפני ההתיישנות, מנסה דנה רון לזכות שוב בכמה רגעי תהילה על גב טענות ממוחזרות. בחודש האחרון פנו עורכי דינה להפקה בניסיון לקבל סכום דמיוני. משלא נענו לדרישה הסחטנית, בחרה שוב לפנות ל'ידיעות אחרונות'. יודגש כי טרם קיבלנו את כתב התביעה שהוגש לבית־המשפט. בינתיים, נאחל לה שנה טובה".

המכתב נגד זק נשלח בעקבות כמאה תלונות שנשלחו לנציב התלונות ברשות, דוד רגב, לאחר חשיפת המקרים של אלכס גלעדי ויורם זק. אחת מאותן תלונות, שזכתה להד ניכר, נשלחה על ידי קבוצת "דירקטוריות מובילות שינוי", המונה כ–120 דירקטוריות, מנכ"ליות ונושאות משרה מכלל תחומי המשק. במכתב ששיגרו לרשות, כתבה יו"ר הארגון, נרקיס טסלר: "כגוף המאגד קבוצה של דירקטוריות ונושאות משרה אנו דורשות מהדירקטוריון לפעול למיגור התופעה ולהשעות מתפקידם את המנהלים אלכס גלעדי (בנתיים מושעה) ויורם זק".

עוד כתבה טסלר: "אין הדעת סובלת כי בשנת 2017 נהיה עדים לתופעות בזויות ומבישות אלה, אשר ככל הנראה הושרשו בחברה הישראלית בעשורים האחרונים. אנו פועלות על מנת לבער את התופעה ולהצמיח כאן דור ותרבות ארגונית אשר התנהגות זו זרה לה — עלינו כחברה מתוקנת לנקוט עמדה אקטיבית ולא לאפשר למנהלים מהסוג הזה לכהן בתפקידם. תלונה זו אינה באה ממקום היותנו נשים, אלא ממקום היותנו דירקטוריות ומנהלות בכירות, ותרבות ארגונית זו צריכה להיות מוקעת קבל עם ועדה".

הרשמו לקבלת מייל על כתבות חמות מהאתר

 

 

דילוג לתוכן