תחקיר מיוחד: טענות קשות על שחיתות, איומים ורמאות בקדם האירוויזיון 2013

ביום שאחרי קדם האירוויזיון: טענות קשות עולות כלפי ההפקה ושופטי התחרות, מצד מתמודדים ומצד מעריצים ברשת. האם תחרות קדם האירוויזיון באמת נגועה באי סדרים ושחיתות? עומרי חיון בתחקיר מיוחד על התחרות, למה באמת פרשה קטלין רייטר, האיומים של הפקת הקדם על המתמודדים בקנס של 50 אלף שקל למי שיפרוש, למה ברגע האחרון החליטו בערוץ הראשון לשנות את אחוזי ההצבעות של השופטים מ30% ל50% ואיך הגיוני שהזמרת שני זמיר קיבלה את המקום הראשון מהקהל בבית ואפס נקודות מהשופטים? ומה קורה בדרך עד שרותי מגישה את המעטפה לאורנה דץ ורון שחר? תחקיר מיוחד

רגע אחרי שמורן מזור זכתה בקדם האירוויזיון 2013 ששודר בשבוע שעבר בערוץ 1, הרוחות הסוערות מסרבות להירגע; חלק מהמתמודדים טוענים לרמאות ולשחיתות: "איימו שאם נפרוש נקבל קנס של 50 אלף שקל", אומרת מתמודדת כוכב נולד שהשתתפה בקדם, מורן מזוז, ושני זמיר טוענת "הייתי בשוק שאף שופט לא מדבר עלי". ברשת קם קול לקריאה בעצומות נגד הערוץ הראשון ורשות השידור: "הפקת הקדם גרמה לקטלין רייטר, מתמודדת מובילה לפרוש מהתחרות ועשתה נזק יום למחרת ולא נתנה אף נקודה לשני זמיר שלקחה מקום ראשון בהצבעות הקהל בבית ואפס נקודות מהשופטים, זאת רמאות", נכתב בעצומה שעלתה ברשת.

תמיד אנחנו טוענים כי בעולם שונאים את ישראל והכל זה פוליטיקה ושחיתות, אבל מה אם השחיתות מתחילה כבר מבית? האם הגיוני שכל כך הרבה משתתפים בקדם האירוויזיון מדווחים על אי אמינות ותחושות של רמאות? הזמרת המשתתפת ג'ולייטה זעמה על הפקת רשות השידור, ליהיא גרינר טענה שהשופטים לא אקטואלים וזה לא נכון שישפטו בתחרות ב-2013.

קטלין רייטר נאלצה לפרוש תוך כדי שהיא משאירה מכתב מפורט בו היא האשימה, כי מנהלי הקדם העלימו עין מרמאות לכאורה בפאנל השופטים, גם המתמודדת שני זמיר הופתעה לגלות שלמרות שקיבלה את המקום הראשון מצד קהל המסמסים בבית, לא זכתה ולו לנקודה אחת משמונת השופטים שהיו. אז מה באמת קורה מאחורי הקלעים של אירוויזיון 2013? האם באמת נעשים דברים בניגוד לחוק?

בחמישי האחרון הדרמות מאחורי הקלעים של הקדם המשיכו להתרחש כאשר בני המשפחות של שני זמיר ומורן מזור עקצו אחת את השנייה בטענות חוזרות לאי סדר בהצבעות. גם זמיר עצמה יצאה עצבנית ורגע אחרי שהמצלמות נכבו צעקו מעריצים שהכל היה רמאות. מורן מזור ניצחה בשירה המרגש "רק בשבילו" ונבחרה לייצג את ישראל בקדם אירוויזיון 2013 בשוודיה.

מי שהיה קשה לה להשלים עם הבשורה היא מורן מזוז, מתמודדת כוכב נולד שהשתתפה גם היא בקדם. לדבריה, הכל היה מכור והפקת הקדם איימה על המתמודדים בקנס של 50 אלף שקל למי שיפרוש. מזוז פרסמה קצת אחרי הקדם פוסט בדף הפייסבוק האישי שלה ומחקה אותו כעבור שעה (הטעויות במקור):

"האמת היא!!!!!!!!!!!! שכמה מתמודדים רצו לפרוש עם קטלין ואיימו עלים מההפקה שנשלם קנס של 000, 50 ש"ח וזו הסיבה שנשארנו. רצינו לפרוש לפני אז כך שקטלין ידעה על מה שהיא מדברת ………..הכל היה מכור מראש".

מורן מזוז, "רציתי לפרוש, אבל אימו שאצטרך לשלם קנס של 50 אלף שקל"

יממה קודם לכן הוציאה הודעה לתקשורת זוכת העונה הראשונה של "דה וויס" והמתמודדת הבולטת בקדם, קטלין רייטר, על פרישה מוקדמת מהתחרות וטענה טענות קשות נגד ההפקה: "אינני יכולה לשתף פעולה עם מארגני תחרות שמגנים על השופטים ולא על המתמודדים ­ מארגני תחרות שמעדיפים להעלים עין מחשדות למעשי מרמה, ובכך להעביר מסר שכל האמצעים כשרים, שכללי המשחק אינם כללים ושאין מי שמתכוון לאכוף אותם", כתבה בהודעתה.

הזמרת ג'ולייטה, שהודחה בקדם הראשון שלה למרות שגם היא קיבלה את המקום הראשון בהצבעות הקהל בבית, טענה כי השופטים היו נגדה ולכן לא העפילה למשדר גמר הקדם. היא עצמה הייתה עצבנית ולפי מקורבים עד היום היא מסתגרת בביתה. גם המעריצים של ג'ולייטה היו בהלם מכיוון שהיו בטוחים כי היא תעפיל לפחות לגמר המדובר.

שני זמיר: "לא הגיוני שקבלתי אפס נקודות מהשופטים"

שני זמיר, מתמודדת נוספת, הצליחה להפוך מאנונימית שהשתתפה בתוכנית הכישרונות "בראבו" לאחד השמות הבולטים בקדם אך בכל זאת לא נבחרה לייצג אותנו. בערב הגמר של הקדם היא קיבלה 0 נקודות מתוך 8 שופטים ששפטו. צופי הקדם היו בהלם ובעיקר המעריצים המכורים בפורומים ובאתרים ברשת שטענו כי בהפקה ידעו שהיא מובילה בהצבעות הקהל, אבל נתנו לכאורה הוראה לשופטים שלא להעניק לשני בכלל נקודות, מכיוון שכל נקודה של שופט היתה יכולה לגרום לה להיות הנציגה של ישראל באירוויזיון, בשוודיה.

"זה תמוה בעיני ומוזר, זה לא הגיוני שקיבלתי אפס נקודות של השופטים ומקום ראשון בקהל בבית", אומרת לנו שני זמיר, "הייתה תחושה שלכולם יש סיכוי, הייתה אוירה מדהימה".

ורגע אחרי שאת מבינה שאת לא נוסעת לשוודיה?
"האוויר מתרוקן לך מהבטן, הייתי בשוק שאף שופט לא מדבר עלי, מה קורה פה? איך זה שאני לא נמצאת בפה של אף אחד? אני והרקדנים שלי נתנו פה שואו מטורף".

ליהיא גרינר: "ברגע האחרון ההפקה שינתה את החוקים והשיפוט הפך להיות 50% קהל בבית ו50% לשופטים במקום 70 אחוז קהל בבית ו-30 אחוז השופטים"

בנוסף, ליהיא גרינר, טוענת כי נאמר לה מההפקה שההצבעות של הקהל יהוו משקל של 70 אחוזים ושל השופטים רק 30 אחוזים, ולאחר שהופיעה נודע לה כי משקל ההצבעות הן למעשה 50 אחוזים של הקהל ו-50 אחוזים מהשופטים. "כשהודיעו לי שנבחרתי להשתתף בקדם האירויזיון אמרו לי שהשיפוט יהיה 70 אחוז קהל בבית ו-30 אחוז השופטים", אומרת גרינר, "ברגע האחרון אחרי שכבר הופעתי נודע לי שיש שינוי והצבעות יהיו 50 אחוז קהל בבית ו50 אחוז הצבעות מהשופטים. בדיוק עליתי לגרין רום והמפיק שם הודיע לי את זה. הייתי בשוק".

טענות נוספות שנשמעו שצביקה פיק, ששפט בגמר קדם האירוויזיון, הצביע עבור זמרת הליווי שלו, הילה בן דוד והזמרת אילנית עבור מתמודדים אחרים שהכירה.

עוד נודע לפורטל עומרי חיון כי יוסי גיספן היה אחד מחברי הועדה הראשונית לבחירת שירי קדם האירויזיון 2013, גיספן היה בקשר אישי ועיסקי מול המארגנים וחלק מהאומנים למורן מזור הוא כתב את השיר "אני כאן" ולזמרת ג'וליטה כתב את השיר "תתיחס אליי". האם מקובל שאדם הקשור למשתתפים בתחרות ישב בועדה שאמורה להיות נטרלית הבוחרת את שירי קדם האירויזיון 2013?

גורמים בתעשיית המוזיקה בישראל עלו על נקודה נוספת וחשובה לא פחות: "אפשר להגיד הרבה דברים אבל קטלין ריטר פרשה רק בגלל סיבה אחת. הם ידעו שבגזרת הבלדה היא תפסיד למורן מזור. ברגע שהשופטים היו נגדה זה היה גמור"

גורם נוסף בתעשיית המוזיקה אמר לנו: "קטלין חתומה בהליקון והגיוני שהם לא יתנו לזמרת שלהם, זוכת דה וויס, להפסיד בתחרות ועוד לזמרת של הזכיינית קשת, אצל אייל גולן. כי ככה זה בביזנס הזה. הכל עניין של תדמית. ולפעמים שווה לך לשלם את הקנס אם אתה חברה גדולה ואתה בונה על האמן לשנים רבות".

הרשת נגד רשות השידור

ברשת, כתבו בעצומה שפתחו נגד רשות השידור: "התגלה לנו פתאום שקדם האירוויזוין שלנו לא הכי ישר, לא הכי אמיתי. הבחירה שצריכה לייצג את רצון העם, הפכה לבחירה שמייצגת את רצון השופטים (אם לא את רצון רשות השידור עצמה), כאשר בכל שלבי התחרות היו לשופטים 50% מהקולות (איזו תחרות שרוצה לבחור שיר שמייצג את העם נותנת 50% מההצבעה לשופטים)".

עוד רושמים בפורומים: עזבו את זה, כאשר רייטר סיפרה בהודעתה לתקשורת שנודע לה כי היו שופטים שהצהירו שלא יצביעו למתמודדים מסוימים מסיבות אחרות, החליטו מהפקת רשות השידור להעלים עין מהמקרה, ולא לפעול לטובת המתמודדים. החליטו לא לשנות את הכללים שלהם, ולכאורה לתת לאי הסדרים להמשיך לחגוג, ואם זה לא מספיק שהם גרמו לאותה מתמודדת לפרוש יום לפני הגמר, הם גם דאגו שרון שחר, המנחה של הגמר, ישפיל אותה בעקיצות מיותרות וילדותיות, כשאמר עליה שברחה מהמשחק

"בנוסף ההוכחה לכך שקטלין רייטר צדקה, הייתה בגמר הקדם עצמו, כאשר המתמודדת שני זמיר, קיבלה מהשופטים 0 קולות, אבל אצל הקהל בבית הייתה במקום הראשון. נמאס! נמאס מההתנהגות הזאת. לא מספיק שהאיכות של השידור על הפנים, לא מספיק שהעם לא באמת משפיע ובוחר את מי הוא רוצה לייצג, אנחנו גם צריכים להתמודד עם שחיתות", נכתב ברשת.

עוזר הפקה בתכנית קדם האירוויזיון, אמר לאתר בעילום שם: "אין ספק שהמתמודדים השקיעו שעות על גבי שעות מזמנם ולא קיבלו שקל אחד. הם לא ידעו שלאף אחד מהם אין באמת סיכוי, כי השופטים מקבלים הוראות מלמעלה והם בסך הכל בובות על חוט כאן".

עם כל כך הרבה טענות נגד הקדם, לא הגיע הזמן באמת לבדוק אם יש התערבות או שחיתות? האם נכונה הספקולציה שהשופטים בחלקם הואשמו בטענות כי הצביעו לפי הכרות מוקדמת עם המתמודדים, והאם נכון היה לתת להם 50% מבחירת הזוכה הסופי? האם קיים סיכוי כל כך סביר שמתמודדת שזוכה במקום הראשון בהצבעות הקהל בבית לא תקבל אפילו לא נקודה אחת מהשופטים? כרגע נראה שהתקשורת תמשיך לשבת בשקט ורשות השידור תמשיך לעשות מה שעולה בדעתה.

התגובות לטענות:

שני זמיר הוסיפה: "אני מקווה שהכל היה כשר, אני אמשיך לעבוד, העיקר שזכיתי מקום ראשון אצל הקהל בבית".
מורן מזור, הזוכה, אמרה לנו: "אני מתרגשת על הזכייה והכל היה אמיתי".

ברשות השידור והערוץ הראשון סירבו להגיב לטענות בתחקיר למרות פניות חוזרות שלנו והפנו אותנו למכתב תגובה שהם פירסמו כמה ימים קודם לכן על פרישתה של קטלין רייטר,  "המכתב הוא תגובתנו היחידה בנושא"

הרשמו לקבלת מייל על כתבות חמות מהאתר

 

 

דילוג לתוכן